باسمه تعالي

بررسي سوالات  زبان و ادبيات فارسي كنكور1392

رشته رياضي

تحليل كلي : ساختار كلي سوالات زبان و ادبيات فارسي رشته رياضي در كنكور92 از نظر ساختار و تعداد سوال و بودجه بندي مباحث با كنكور سال قبل تفاوتي نداشت. در طرح برخي سوالات شيوه جديد و تلفيقي استفاده شده بود كه در نوع خود بي نظير است مثلا در (سوال9 ) داوطلب ابتدا بايد تلميح يا تمثيل را بيابد و سپس تعداد استعاره به كار رفته را تشخيص دهد يا در (سوال15) داوطلب بايد قافيه را بيابد و سپس غير مشتق بودن آن را تشخيص دهد. همچنين در مبحث دستورزبان داوطلب بايد برخي سوالات را در شعر تشخيص دهد كه باز در نوع خود ساختاري تازه داشت .نكته ديگر آن است كه با آن كه در اين كنكور 4 سوال شمارشي وجود دارد از مبحث زبان فارسي سوال شمارشي استفاده نشده است. در بخش واژگان علاوه بر واژگان ستاره دار از ساير موارد نيز استفاده شده بود . از نظر سطح كلي سادگي نيز سوالات متوسط بودند و همان گونه كه اشاره شد تقريبا با كنكورسال قبل تفاوت چنداني نداشت با اين حال با توجه به اين كه گزينه هاي سوالات مربوط به قرابت معنايي و درك مفاهيم خارج از كتاب هاي درسي هستند ممكن است تشخص گزينه درست براي داوطلبان دشوار باشد.در بررسي سوالات هم مي توان نتيجه گرفت كه از كتاب ادبيات فارسي2 و ادبيات فارسي3 و هم چنين كتاب سال چهارم هر كدام تعداد 5 سوال و از كتاب زبان فارسي 3 تعداد 10 سوال طرح شده است. 

تعداد كل سوالات

تعداد سوال براساس بودجه بندي مباحث

معني واژه

املا

تاريخ ادبيات

آرايه هاي ادبي

زبان فارسي

قرابت معنايي

25

3

2

3

3

5

9

 نوع دفترچه A

 

1-گزينه3

معناي سه واژه (1-قاب 2- مالوف 3- مصف) نادرست است كه معناي آن ها به ترتيب عبارت است از (1-آسمانه و قوس چوبي بنا2- الفت گرفته3-محل صف بستن و ميدان جنگ)

2- گزينه1

معناي درست گزينه ها در اين گزينه آمده است.

3- گزينه2

در اين گزينه معني واژه هاي(1- چوك 2- عيوق) درست نيامده است مه معناي درست آنها عبارت است از (1- شباويز، نوعي جغد 2- ستاره اي سرخ رنگ در كنار راست كهكشان)

4- گزينه2

در متن املاي دو واژه نادرست است كه شكل درست آن ها چنين است (1- صفوت 2- نصاب)

5-گزينه4

در متن املاي واژه (وذر) نادرست است كه شكل درست آن (وزر= گناه)است.

6- گزينه4

واپسين دم استعمار و دوزخيان روي زمين از آثار فرانتس فانون – نامه ها و ورق پاره هاي زندان از آثار بزرگ علوي – طنين در دلتا و سفر پنجم از آثار طاهره صفار زاده – اصفهان نصف جهان و پروين دختر ساسان از آثار صادق هدايت هستند.

7- گزينه1

انتساب سه اثر به نويسندگان نادرست است كه درست آنها چنين است : (1- پيامبر از زين العابدين رهنما2-طريق التحقيق از سنايي غزنوي 3- اسرار التوحيد از محمد ابن منور)

8-گزينه3

موضوع كتاب هاي معرفي شده در اين گزينه آمده است.

9-گزينه3

در گزينه 1 و4 تلميح  و در گزينه2 تمثيل به كار رفته است اما گزينه 3  تلميح و تمثيل ندارد و استعاره هاي به كار رفته در مصرع اول آن عبارتند از : (1-كافور= استعاره از موي سفيد 2- مشك = استعاره از موي سياه  )

10- گزينه1

بيت (ج) = ايهام  (بوي 1- رايحه2- آرزو) – بيت (ب) = تضاد (بين واژه هاي جمع و مشوش)- بيت (د)= جناس ناقص(تَرك و تُرك)- بيت( الف)= اغراق(خاك كوي معشوق را با اشك خونين رنگين كردن)

11-گزينه4

كنايه= (پرده گرداندن و پرده دريدن)- ايهام تناسب= چنگ (1-چنگال 2- نوعي ساز  كه در اين معناي دوم با مطرب و پرده تناسب دارد)جناس تام = واژه ي (پرده) در مصراع اول به معناي نواي موسيقي و در مصراع دوم به معناي پوشش و حجاب به كار رفته است.

12-گزينه2

تا تو دستم به خون نيالايي = تا تو دست به خونم نيالايي

13- گزينه4

گزينه هاي 1و2و3  فعل هاي (ديد و يافت)به معناي (تصور كردن ، پنداشتن، به حساب آوردن و ...)به كار رفته است و لازم المسند هستند بنابراين جمله هاي چهارجزيي با مفعول و مسند هستند  اما گزينه 4 سه جزيي با مفعول است.

14- گزينه2

(غم ديگران من را پريشان مي كند.)غم = نهاد- پريشان= مسند – م(من)= مفعول

(رشته ي جان ها به يكديگر بسته است)رشته = نهاد

15- گزينه1

قافيه اين گزينه واژه ي (طلبكار) است كه از نظر ساختمان مركب است = طلب(اسم) + كار(اسم)

16-گزينه3

در گزينه 3 فعل (پرسي)از مصدر (پرسيدن)است كه حرف اضافه مخصوص آن (از)است .اسمي كه بعد از اين اضافه قرار مي گيرد متمم فعلي است و از اجزاي اصلي جمله محسوب مي شود. در ساير گزينه ها متمم قيدي به كار رفته است و متمم قيدي جزئ اصلي جمله نيست و قابل حذف است.

17-گزينه1

مفهوم صورت سوال اين است كه (هرانساني با سخن خويش شناخته مي شود. )كه همين مفهوم در گزينه هاي 2و3و4 نيز تكرار شده است اما گزينه 1 به سكوت و خاموشي تاكيد دارد.

18- گزينه3

در بيت صورت سوال و گزينه 3 به ناپايداري مقام و ثروت دنيايي اشاره شده است.

19- گزينه4

گزينه 4 به دوستداري معشوق اشاره شده است در حالي كه مفهوم سه گزينه ي ديگر توجه به دل و صداقت دروني است.

20-گزينه2

مفهوم بيت صورت سوال و گزينه 2 اين است كه نشانه ها و آثار خداوند در همه جا نمايان است.

21- گزينه 1

مضمون گزينه هاي 2و3و4 اين است كه عشق يار در دل من پايدار است در حالي كه تاكيد گزينه 1 بر جدايي از يار است.

22-گزينه2

مضمون صورت سوال و گزينه هاي1و3و4اتحاد داشتن و ياري كردن يكديگر براي رهايي است در حالي كه مفهوم گزينه 2 اين است كه رسيدن به معشوق سخت است.

23-گزينه3

در گزينه هاي 1و2و4 تاكيد بر اين است كه حقيقت عشق را هركسي در نمي يابد و تنها عاشقان بلاكش محرم عشقند در حالي كه در گزينه 3 به تاثير شراب اشاره شده است.

24- گزينه4

اختيار= بيت(ب)  /   فرسودگي= بيت(ج)     /   عنايت= بيت (الف)     / آزادگي= بيت(د)

25- گزينه4

مفهوم بيت صورت سوال بر تفاوت ديدگاه ،نفي ظاهر و تاكيد بر حقيقت بيني است . در گزينه 4 هم شاعر تاكيد مي كند كه با آن كه زيبا رويان زيادي هستند اما از ديدگاه من ، معشوقم با ديگران تفاوت اساسي دارد.

 

پايان

حسين نظريان

سر گروه آموزشي زبان و ادبيات فارسي دلفان