مقاله جناب آقای خاکیان در وبلگ رشد
جهت خوانش مقاله جناب آقای نصرت الله خاکیان دبیر ادبیات شهرستان دلفان در وبلاگ مجله رشد ادب فارسی بر روی لینک زیر کلیک کنید :
جهت خوانش مقاله جناب آقای نصرت الله خاکیان دبیر ادبیات شهرستان دلفان در وبلاگ مجله رشد ادب فارسی بر روی لینک زیر کلیک کنید :
سوال :سلام، خسته نباشید همکار گرامی ، از نظرات صائب شما استفاده نمودم .یک سؤال دیگر :در جمله ی « درختان را به خلعت نوروزی قبای سبز ورق در بر گرفته » آیا خلعت نوروزی استعاره می تواند باشد که در توضیحات قلمچی استعاره نوشته اند و در سؤال پیشرفت تحصیلی سوم ها هم داده بودند که گویا دو استعاره یکی فرش زمردین و یکی هم همین مورد را استعاره گرفته اند .رک . پیشرفت تحصیلی 92. ولی به نظر بنده ی حقیر قبای سبز ورق که اضافهی تشبیهی است و واژه ی ورق در جمله آمده خلعت نمی تواند استعاره باشد بلکه مشبه به است یعنی ورقی که مانند قبای سبز است آن قبای سبز ورق مانند خلعت نوروزی است که بر تن درختان کرده است . یعنی تشبیه در داخل تشبیه قرار دارد . لطفابا نظرات خودتان ما را دلگرم فرماید. ممنونم .
با سلام و عرض ادب خدمت شما همکار گرامی
باسخ : در مورد بحثی که مطرح فرموده اید به نظر بنده ی حقیراز آنجا که (بخشیدن خلعت به درختان) استعاره مکنیه از نوع تشخیص است استعاره گرفتن آن مشکلی ندارد اما این که فرموده اید تشبیه در تشبیه است به نظر من در تشبیه دومی که فرموده اید (قبا مانند خلعت نوروزی است .) جای بحث دارد زیرا اگر عبارت را به صورت عادی بر گردانیم ( - بر تن درختان به عنوان خلعت نوروزی ، لباسی سبزرنگ از جنس برگ پوشانده است.)مشخص می شود که در عبارت مورد نظر خلعتی که به درختان بخشیده شده است (تشخیص) همان برگ است که مانند لباسی سبز رنگ به نظر می رسد (تشبیه) . از این جهت به نظر بنده در این عبارت اگر بگوییم (برگ مانند لباس است ) درست است اما این که بگوییم (برگ مانند خلعت است) دور از ذهن است. زیرا جمله ی درست این است که (خلعت (درختان) برگ است .) یعنی (خلعتی از جنس برگ) نه این که (برگی مانند خلعت) . علاوه بر این از آنجا که مسائل ادبیات از مقوله های قابل تاویل هستند در اینجا از سخن دکتر سرمدی یاد می کنم که می فرمود " در مسائل ادبی لقمه را از پشت سر در دهان نگذارید و مطالب را نپیچانید ، بهترین معنی یک عبارت همان است که ابتدا و بدون کش و قوس به ذهنتان می رسد" تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.